هر آنچه که باید درباره کامپوزیت دندان بدانید!

دانستنی دندانپزشکیشنبه 12 اسفند 140258 بازدید
هر آنچه که باید درباره کامپوزیت دندان بدانید!

احتمالا برای شما هم پیش آمده که تصاویر هنرمندان و لبخندهای زیبایشان را دیده باشید و به این فکر افتاده باشید که شما نیز میخواهید صاحب چنین لبخند زیبایی شوید. کامپوزیت دندان یکی از خدمات دندانپزشکی پرطرفدار در زمینه زیبایی و سلامت دندانها است. کامپوزیت دندان ترکیبی از مواد پلاستیکی، شیشه ای و رزین است که میتوانند به راحتی فرم بگیرند و رنگ شوند. قرار دادن روکش کامپوزیت دندان بر روی دندانها بسیار ساده و آسان است. این ویژگی های کاربردی باعث میشود که کامپوزیت دندان یک روش مناسب و کاربردی برای مشکلات جزئی دندان مانند شکستگی کوچک، پر کردن حفره، برطرف کردن لکه و زردی، رفع کجی و نامرتبی دندان و پر کردن فاصله بین دندانها باشد. در کامپوزیت دندان، پزشک یک دندان جدید از متریال خامی که پیشتر گفته شد، برای شما میسازد. به همین دلیل سطح مهارت و ظرافت و همچنین استفاده از متریال کیفیت خوب حائز اهمیت فراوان است؛ بنابراین برای انتخاب دندانپزشک برای انجام کامپوزیت دندان دقت فراوانی داشته باشید.این مقاله از کلینیک دنتال زعفرانیه برای شماست تا هر آنچه که در مورد کامپوزیت دندان باید بدانید را در اختیار شما قرار دهد .


کامپوزیت دندان چیست ؟

کامپوزیت دندان یک نوع ماده حالت پذیر است که دندانپزشک برای پرکردن حفره‌ها و مرتب کردن آن‌ها به دندان می‌چسباند و آن را حالت میدهد که به دلیل فرم گرفتن سریع این ماده در تاج دندان ، بهترین روش درمانی زیبایی برای رفع شکستگی دندان‌ها و پر کردن فواصل بین آنها میباشد . کامپوزیت‌ها اغلب از یک رزین به رنگ دندان ساخته می‌شوند که با قرارگیری روی دندان آن‌ها را سفیدتر و منظم‌تر می‌کنند. کامپوزیت دندان علاوه ‌بر افزایش سلامت و بهداشت دهان برای رفع پوسیدگی دندان، جلوگیری از فرسایش دندان‌ها و رفع شکستگی دندان‌ها مورد استفاده قرار میگیرد . به دلیل قیمت مقرون به صرفه و ظاهر طبیعی که کامپوزیت دندان دارد، جایگزین بسیار مناسبی برای آمالگام نقره برای ترمیم دندانها است. در برخی موارد که فاصله بین دندان ها ، مشکلات و درد زیادی برای افراد ایجاد می‌کند ؛ کامپوزیت دندان بهترین گزینه میباشد .


انواع کامپوزیت دندان براساس روش نصب

  • کامپوزیت دندان مستقیم

    کامپوزیت مستقیم یا (Direct composite veneers) در مطب و توسط دندانپزشک در یک جلسه انجام می شود، به همین خاطر به آن روش مستقیم می گویند زیرا نیازی به قالب گیری و ارسال به لابراتوار ندارد . پلیمریزاسیون این نوع کامپوزیت دندان به وسیله تابش اشعه لیزر به صورت دستی انجام می شود. در واقع با فناوری نانو میتوان در یک روز صاحب دندان های جدیدی شد. از روش کامپوزیت دندان مستقیم برای پر کردن حفره ها و شکاف های کوچک بین دندان ها استفاده می شود .

  • کامپوزیت دندان غیر مستقیم

    در این روش برخلاف روش قبلی ، دندانپزشک به قالب گیری از دندان ها میپردازد و در آزمایشگاه دندانپزشکی ، کامپوزیت متناسب با قالب ساخته میشود . این روش برخلاف روش کامپوزیت مستقیم ، طول دوره درمان بیشتری داشته و در طی دو یا چند جلسه انجام میشود و بیشتر در ترمیم سطوح وسیعتر و عیوب بزرگتر استفاده میشود . تا زمانی که کامپوزیت های دندانی آماده شوند، روکش های موقت به بیمار داده می شود. بعد از آماده شدن قالب ها، روکش ها توسط چسب مخصوص روی دندان ها اعمال میشوند. این روش دوام بیشتری نسبت به روش قبلی دارد چرا که از مواد با کیفیت تری ساخته میشود و زمان بیشتری برای قالب دادن کامپوزیت دندان صرف شده است .


طول عمر کامپوزیت دندان

ماندگاری کامپوزیت دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد که اگر به درستی رعایت شوند میتوانند سبب افزایش طول عمر آن شوند. کامپوزیت ها به طور کلی طول عمر بین 5 الی 7 سال دارند که با رعایت نکات زیر میتوان به افزایش این زمان کمک کرد .

  • تخصص و مهارت دندان پزشک

    اولین و مهمترین عامل تاثیرگذار بر ماندگاری کامپوزیت ، مهارت و تخصص دندانپزشک میباشد. دندانی که تحت درمان است باید کاملا تمیز شود تا از بروز آلودگی ها و باکتری در آن ناحیه جلوگیری شود. سپس دندانپزشک باید با مهارت بالای خود کامپوزیت ها را جوری بر روی دندان قرار دهد که به خوبی با مینای دندان پیوند بخورند تا بیشترین بازدهی حاصل شود .

  • جنس کامپوزیت دندان

    تنوع جنس ها و برندهای کامپوزیت روز به روز در حال افزایش است و از برند های مختلفی در کلینیک های دندان پزشکی استفاده میشود. واضح است که استفاده از کامپوزیت های ارزان تر که کیفیت پایینی دارند اصلا توصیه نمیشود و بهتر است از قبل با دندانپزشک خود در این باره مشورت کنید و بهترین جنس موجود را متناسب با دندان های خود انتخاب کنید.

  • مراقبت های پس از نصب کامپوزیت دندان

    رعایت بهداشت دهان و دندان تاثیر زیادی بر افزایش طول عمر کامپوزیت ها دارد . از گاز زدن مواد خوراکی سفت که ممکن است باعث شکستن دندان های شما شود خود داری کنید. همچنین کشیدن سیگار و استعمال دخانیات نیز در کاهش عمر آنها موثر میباشد .


طول عمر کامپوزیت دندان
طول عمر کامپوزیت دندان

سن مناسب برای انجام کامپوزیت دندان

محبوبیت استفاده از کامپوزیت دندان روز به روز در حال افزایش است به طوری که قشر های سنی مختلف به استفاده از این روش تمایل پیدا کرده اند . باید گفت که برای انجام کامپوزیت دندان هیچ محدودیت سنی وجود ندارد اما استفاده از آن در سنین پایین تر و قبل از رسیدن به سن بلوغ توصیه نمیشود چرا که در سنین پایین تر همچنان دندان ها و فرم دهان در حال تغییر است و ممکن است که میان دندان و لثه فاصله به وجود آید و ظاهر نامطلوبی را ایجاد کند .


قیمت کامپوزیت دندان

هزینه ی کامپوزیت دندان به عوامل مختلفی از جمله جنس و برند مصرفی بستگی دارد . به طور کلی نمیتوان قیمت ثابت و مشخصی را برای آن در نظر گرفت و تمامی عوامل زیر در تعیین قیمت نهایی موثر هستند :

  • مهارت پزشک متخصص
  • نوع دندانی که به کامپوزیت نیاز دارد
  • چه تعداد دندان به کامپوزیت نیاز دارد
  • عمق پوسیدگی دندان
  • منطقه جغرافیایی و محل کلینیک و مطب

ما در دنتال زعفرانیه به شما اطمینان خاطر میدهیم که بهترین کیفیت در خدمات و مناسب ترین هزینه ی ممکن را برای شما عزیزان فراهم کنیم.

قیمت کامپوزیت دندان
قیمت کامپوزیت دندان

بهترین دکتر کامپوزیت دندان

اگر میخواهید که به نتیجه ی دلخواه خود دست پیدا کنید ، باید سراغ بهترین کلینیک ها و دندانپزشک ها بروید تا خیالتان از مواد مصرفی و کیفیت خدمات راحت باشد . ما در دنتال زعفرانیه با سابقه ی چندین ساله ی خود در زمینه ی کامپوزیت دندان ، توانسته ایم اعتماد شما عزیزان را جلب کنیم و دندان هایی زیباتر را به شما هدیه بدهیم. ویژگی هایی که دنتال زعفرانیه را از دیگر کلینیک های دندانپزشکی متمایز میکند به شرح زیر است :

  • مدرک و تخصص

    ما از دندانپزشکان تحصیل کرده در بهترین مراکز علمی و با تخصص بالا بهره میبریم که سالهاست در این حوزه مشغول تحصیل و تحقیق بوده و آگاهی کاملی نسبت به تمام موضوعات مربوطه دارند.

  • تجربه و مهارت

    بدون شک از مهم ترین ویژگی های بهترین دکتر کامپوزیت میتوان به تجربه و مهارت او اشاره کرد که با تجربه ترین دندانپزشکان تهران در دنتال زعفرانیه آماده خدمت رسانی به بیماران میباشند.

  • کلینیک معتبر

    مهم ترین امتیاز ما در دنتال زعفرانیه، اعتبار بالا و داشتن مقبولیت در بین شما مراجعان عزیز میباشد.

  • ارتباط موثر و مناسب با بیماران

    ما همیشه سعی بر آن داریم که بهترین ارتباط را با بیماران خود داشته و با صبر و بردباری زیاد به تمامی سوالات شما عزیزان پاسخ بدهیم.

خلاصه مطلب

کامپوزیت دندان یکی از بهترین روش ها برای ترمیم دندان ها و داشتن لبخندی زیباتر میباشد و تاثیر بسیار زیادی در زیبایی ظاهری افراد و افزایش اعتماد به نفس آنها دارد اما نباید فراموش کرد که فقط جنبه زیبایی ندارد بلکه در موارد درمانی هم مورد استفاده قرار میگیرد. شما میتوانید از طریق فرم موجود در صفحه ارتباط با ما اطلاعات تماستان را وارد کنید و با کارشناسان ما ارتباط بگیرید و یا اینکه با شماره تماس های موجود در سایتمان تماس بگیرید و منتظر پاسخگویی کارشناس مربوطه برای پاسخ دهی به سوالات شما و رزرو نوبت باشید.